Agencja headhunterska. Sprawdź, jak pozyskuje pracowników dla swojego klienta

Headhunting jest coraz popularniejszą usługą realizowaną przez profesjonalne agencje rekrutacyjne. Korzystają z niej przede wszystkim te firmy, które mają olbrzymie trudności z pozyskiwaniem pracowników na wyższe stanowiska: managerskie, wymagające kwalifikacji w wąskich dziedzinach, specjalistyczne etc. Jeśli sam od pewnego czasu zastanawiasz się nad nawiązaniem współpracy z agencją headhunterską, to najpierw dowiedz się, jak to wygląda w praktyce. Sprawdziliśmy to na przykładzie jednej z najbardziej renomowanych agencji oferujących headhunting – Verita HR.

Poznanie oczekiwań pracodawcy

Punktem wyjścia do wszelkich działań rekrutacyjnych jest dokładne zapoznanie się z potrzebami klienta agencji oraz specyfiką jego biznesu. Szczególnie ważna jest ta druga kwestia – jeśli agencja nie zna branży, w której działa jej klient, to istnieje wysokie ryzyko, że rekrutacja zakończy się poleceniem niewłaściwych osób. Dlatego dobrą praktyką jest nawiązanie współpracy z taką agencją headhunterską, która ma doświadczenie w naszej branży.

Dla przykładu: agencja Verita HR specjalizuje się w rekrutacji na rzecz BPO i SSC, firm z branży bankowości inwestycyjnej, finansów oraz IT. Agencja doskonale zna te sektory i modele biznesowe działających w nich przedsiębiorstw, dlatego nie musi tracić czasu na analizowanie sytuacji rynkowej, poznawanie specyfiki działalności swoich klientów, co pozwala jej rozpocząć rekrutację w krótkim czasie i zagwarantować obsadzenie stanowisk odpowiednimi ludźmi.

Wstępna selekcja kandydatów

Po poznaniu oczekiwań klienta agencja headhunterska tworzy profil idealnego kandydata. Składają się na niego takie elementy, jak:

  • wiek,
  • płeć,
  • doświadczenie zawodowe,
  • kwalifikacje,
  • kompetencje twarde i miękkie,
  • oczekiwania płacowe,
  • preferowane benefity pozapłacowe.

Dysponując takim profilem agencja może skupić się na kandydatach, którzy rzeczywiście są w zasięgu jej klienta, a przede wszystkim mogą od razu objąć powierzone im stanowisko i tym samym zwiększyć konkurencyjność firmy pracodawcy.

Dotarcie do najlepszych kandydatów własnymi kanałami

Agencję headhunterską wynajmuje się po to, aby dokonywała rzeczy niemożliwych lub bardzo trudnych do osiągnięcia przez samego pracodawcę. Jej podstawowym zadaniem jest dotarcie do kandydatów, na których szczególnie zależy przedsiębiorcy, natomiast z różnych powodów nie może on osobiście złożyć im propozycji zatrudnienia.

Zwykle headhunter wykorzystuje własne kanały (np. znajomości branżowe, media społecznościowe etc.) do tego, aby dotrzeć do osób już mających pracę i niekoniecznie rozważających zmianę miejsca zatrudnienia. Są to wysokiej klasy specjaliści, którzy nie muszą przeglądać ofert publikowanych w sieci – dlatego pozostają niedostępni dla pracodawców stosujących standardowe metody rekrutacji.

Zbudowanie atrakcyjnego wizerunku marki klienta agencji

Po dotarciu do wyselekcjonowanych kandydatów headhunter wdraża właściwą strategię ich pozyskania. Początkowo nie musi wcale zdradzać tożsamości swojego klienta – powinien natomiast sprawić, aby kandydat rzeczywiście zainteresował się ofertą i zaczął rozważać zmianę pracodawcy, choć wcześniej ten pomysł nie chodził mu po głowie.

W tym celu headhunter kreuje atrakcyjny wizerunek marki pracodawcy, którego reprezentuje, badając grunt i wstępnie ustalając, czy dany kandydat jest w ogóle zainteresowany zmianą miejsca zatrudnienia.

Złożenie konkretnej oferty + ewentualne negocjacje

Gdy okaże się, że znakomity kandydat mógłby być gotów do przyjęcia propozycji nowego pracodawcy, to headhunter zaczyna odsłaniać karty. Zdradza nazwę firmy, którą reprezentuje oraz składa kandydatowi konkretną propozycję – oczywiście takie szczegóły, jak warunki płacowe są wcześniej ustalane z klientem agencji headhunterskiej.

W zależności od tego, jak szerokie kompetencje przedsiębiorca przekazał agencji, jej przedstawiciel może umówić obie strony na negocjowanie warunków zatrudnienia lub zająć się tym osobiście.

Zarekomendowanie pracownika do zatrudnienia i rozliczenie usługi

Po zakończeniu negocjacji i uzyskaniu potwierdzenia, że dana osoba faktycznie jest gotowa przyjąć ofertę nowego pracodawcy, agencja headhunterska składa raport ze swoich działań i rekomenduje kandydata do zatrudnienia w firmie klienta – oczywiście uzasadniając swoją decyzję. Ostateczny głos ma pracodawca.

Ważne jest przy tym to, że dopiero po skutecznym zrekrutowaniu pracownika następuje rozliczenie usługi headhuntingu, co daje przedsiębiorcy poczucie bezpieczeństwa oraz gwarantuje, że agencja przyłoży się do swoich obowiązków.

Póki co największą popularność zdobywa headhunting w Warszawie, jednak z tej usługi korzystają także firmy z mniejszych miast. Na bardzo trudnym rynku zatrudnienia każda forma dotarcia do najlepszych kandydatów i złożenia im indywidualnej oferty jest na wagę złota. Nie dziwi więc, że przedsiębiorcy zlecają headhunting nie tylko w celu pozyskania pracowników wysokiego szczebla czy na stanowiska dyrektorskie, ale też np. technologów, kontrolerów, finansistów czy programistów.

Redakcja ebiznes.org.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *