Jakie firmy korzystają z leasingu? 

Leasing to chętnie wybierany sposób finansowania firmowych inwestycji. Przedsiębiorcy najczęściej decydują się na leasing samochodów osobowych, a popularność innych środków trwałych zależy głównie od branży.

Odpowiadamy na pytanie, dla jakich przedsiębiorstw leasing jest dostępny i które z nich najczęściej decydują się na tę formę finansowania. Wskazujemy również, jak rodzaj prowadzonej działalności wpływa na opłacalność leasingu.

Dla jakich firm dostępny jest leasing? 

Z leasingu mogą korzystać wszystkie firmy bez względu na branżę, osiągane obroty czy liczbę zatrudnianych pracowników. Jest on dostępny zarówno dla jednoosobowych działalności gospodarczych, jak i zarejestrowanych w formie spółek. 

Leasing jest dostępny dla płatników podatku VAT i nievatowców. Mogą o niego ubiegać się lekarze prowadzący prywatną praktykę lekarską, laboratoria diagnostyczne, a także apteki i zakłady opieki zdrowotnej. Z leasingu korzystają również rolnicy – zarówno duże przedsiębiorstwa rolne, jak i małe gospodarstwa, w tym prowadzone przez osoby nieposiadające numeru NIP. 

Popularność leasingu a obroty firmy 

Jak wynika z raportu „Wyniki branży leasingowej w I połowie 2022 r.” Związku Polskiego Leasingu, najczęściej klientami firm leasingowych są przedsiębiorstwa o obrotach do 5 mln złotych (50,6%). Na leasing często decydują się również średnie i duże firmy o obrotach powyżej 20 mln złotych (28,3%). 20,1% klientów firm leasingowych to przedsiębiorstwa o obrotach od 5 do 20 mln złotych. Sporadycznie (0,7%) z leasingu korzystają klienci indywidualni. 

Popularność leasingu a liczba zatrudnionych pracowników

Zainteresowanie leasingiem zależy również od liczby zatrudnionych pracowników. Raport z badań „Leasing Index” przeprowadzonych przez PMR Research wskazuje, że z tej formy finansowania korzysta lub korzystało w przeszłości  36% polskich firm z sektora MŚP. Leasing jest najpopularniejszy wśród średnich przedsiębiorstw zatrudniających od 50 do 249 pracowników – korzystanie z niego deklaruje aż 81% badanych przedsiębiorców. Nieco rzadziej (35%) na leasing decydują się mikro i małe przedsiębiorstwa zatrudniające od 1 do 49 pracowników. 

Popularność leasingu a branża 

Badania „Leasing Index” wskazują również branże, w których leasing jest najpopularniejszy. Najczęściej z tej formy finansowania korzystają firmy produkcyjne (49%). Na kolejnych miejscach znalazły się branże: budowlana (46%), handlowa (42%) i usługowa (26%). 

Rodzaje leasingowanych przedmiotów 

Przedsiębiorcy wnioskują najczęściej o leasing na samochód osobowy. Popularność pozostałych przedmiotów w dużym stopniu zależy od branży. Leasing samochodu dostawczego i ciężarowego jest popularny zwłaszcza wśród firm transportowych. Przedsiębiorstwa budowlane często korzystają z finansowania maszyn budowlanych, rolnicy decydują się na leasing sprzętu rolniczego, a firmy produkcyjne na linie produkcyjne, a także urządzenia i maszyny przemysłowe. Wśród lekarzy popularny jest natomiast leasing różnego sprzętu medycznego, w tym rehabilitacyjnego i diagnostycznego. 

Opłacalność leasingu a rodzaj działalności 

Leasing jest korzystną formą finansowania inwestycji dla wszystkich firm – bez względu na wielkość, branżę, rodzaj prowadzonej działalności czy status VAT. Przedsiębiorcy mogą uzyskać finansowanie bez czasochłonnych formalności – zastosowanie uproszczonej procedury weryfikacyjnej pozwala otrzymać decyzję nawet w dniu złożenia wniosku. Do zalet leasingu można również zaliczyć elastyczne warunki umowy, nieduży wkład własny, możliwość korzystnego wykupu i brak negatywnego wpływu na zdolność kredytową.

Opłacalność finansowania może zależeć od wybranego rodzaju leasingu. Firmy zainteresowane przedmiotami objętymi niższą stawką VAT niż 23% częściej decydują się na leasing finansowy. Opłacają ten podatek w całości z góry wraz z pierwszą ratą leasingową. Stawka podatkowa zależy w tym przypadku od rodzaju środka trwałego. Przedsiębiorca ponosi dzięki temu niższe łączne koszty finansowania.

Leasing operacyjny jest natomiast korzystniejszy dla firm, które nie chcą opłacać podatku VAT jednorazowo w dużej kwocie, lecz wolą, aby finansujący doliczał go do kolejnych rat. Ta forma finansowania jest także często wybierana przez przedsiębiorców, którzy nie są zainteresowani przejęciem przedmiotu na własność po zakończeniu umowy.

Redakcja ebiznes.org.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.