Psychologia koloru – czyli jak zaprojektować dobrą stronę internetową?
Data publikacji 30 czerwca 2022Psychologia koloru to temat, który poruszany jest w każdej dziedzinie bezpośrednio związanej z odbiorem wizualnym. Podstawy projektowania to podstawa w wielu branżach, a odpowiednia znajomość teorii oraz psychologii barw może wzbudzić pożądane emocje w odbiorcy. Z poniższego artykułu dowiesz się jakie znaczenie ma psychologia barw w projektowaniu stron internetowych oraz jakie ma przełożenie na postrzeganie marki przez klienta.
Teoria kolorów w designie stron internetowych i nie tylko
Teoria kolorów to rozległe zagadnienie, które można jednak dość łatwo zrozumieć oraz zacząć wykorzystywać w praktyce. Wystarczy spojrzeć na koło kolorów, aby zobaczyć pewne zależności i mechanizmy działania. Warto zauważyć, że istnieją trzy kolory podstawowe – czerwony, żółty i niebieski oraz biały i czarny, które pozwalają na rozjaśnienie lub przyciemnienie uzyskanego koloru. Mieszanie ze sobą barw podstawowych pozwala uzyskać całą gamę kolejnych kolorów, z których można stworzyć kolejne i kolejne. To dość proste i z pewnością pamiętasz choć trochę tego typu zagadnienia jeszcze z lekcji plastyki w szkole podstawowej. Okazuje się, że jest to wiedza dość przydatna, szczególnie dla wszelkiego rodzaju projektantów czy grafików.
Dobry design strony WWW łączy w sobie barwy, które odpowiednio ze sobą współgrają, ale również wzbudzają w odbiorcy określone skojarzenia czy emocje. Wystarczy spojrzeć na loga znanych marek. Psychologia koloru ma ogromne znaczenie nie tylko w życiu codziennym, ale także pozostaje nie bez znaczenia w marketingu. Znane przedsiębiorstwa wykorzystują konkretne barwy, aby zakomunikować coś swoim odbiorcom i w jakiś sposób do nich trafić, zdobywając również zaufanie. Oto kilka przykładów:
- Zieleń – spokój, zdrowie – kolor wykorzystywany w logach takich marek jak Starbucks czy Subway;
- Czerwień – siła, ekscytacja, odwaga – barwa, której w przemyślany sposób używają tacy giganci jak CocaCola czy Netflix;
- Pomarańcz – energiczność i pogoda ducha, pewność siebie – kolor wykorzystywany w marketingu firm, takich jak CCC czy Fanta;
- Szarość – neutralność i równowaga – barwa, którą w budowaniu swojego wizerunku wykorzystała m.in. firma Apple oraz Wikipedia.
Kolorów, które oddziałują na emocje odbiorców, możemy wyróżnić oczywiście znacznie więcej. Jak widzisz, światowe przedsiębiorstwa doskonale wiedzą o tym, w jaki sposób poszczególne barwy oddziałują na ich potencjalnych klientów i sprawnie wykorzystują tę wiedzę do budowania swojego wizerunku oraz tworzenia relacji z odbiorcą. W projektowaniu stron internetowych kolory te również są nie bez znaczenia, o czym doskonale wie każdy doświadczony projektant.
Jak łączyć ze sobą kolory, projektując stronę WWW?
Projektowanie strony internetowej to nie tylko odpowiednie rozmieszczenie poszczególnych przycisków, tekstów czy grafik, ale również zadbanie o dobranie właściwych barw. Jest kilka ciekawych opcji, z których można skorzystać i które wzbudzą róże skojarzenia w odbiorcy.
- Kontrasty, czyli kolory uzupełniające. Są to kolory z przeciwnych stron na kole barw (np. żółty i fioletowy), które doskonale sprawdzą się w dynamicznych projektach. Bezkonkurencyjnie przyciągają uwagę odbiorcy.
- Trójkąt, czyli wykorzystanie trzech kolorów równomiernie od siebie oddalonych (np. żółty, czerwony i niebieski czy pomarańcz, fiolet i zieleń). Pozwala na bezpieczne zastosowanie większej ilości barw i gwarantuję harmonijną kompozycję. Warto jednak wybrać kolor dominujący, który w odpowiedni sposób wpłynie na emocje odbiorców.
- Kwadrat, czyli dwie przeciwległe pary kolorów (np. czerwień i pomarańcz + zieleń i niebieski). Ta kombinacja okazuje się nieco trudniejsza do wykorzystania, ponieważ wymaga dużej zachowawczości, jednak jej odpowiednie wykorzystanie to gwarancja sukcesu.
- Analog, czyli paleta obejmująca nawet kilka kolorów. Jest to bardziej stonowana paleta, która łączy barwy znajdujące się obok siebie na kole barw (np. odcienie czerwieni, pomarańczu i żółci). Warto wybrać jeden dominujący kolor, a resztę wykorzystać w akcentach.
- Monochrom, czyli różne odcienie jednej barwy (np. fioletu). Jest to chyba najbardziej delikatna i stonowana opcja, jednak równie skuteczna, co pozostałe. Doskonale sprawdzi się w nowoczesnych, minimalistycznych projektach.
Jak widzisz, opcji jest wiele i tylko od Ciebie zależy, która okaże się najatrakcyjniejsza. Jeżeli zależy Ci na dobrze zaprojektowanej stronie, warto poszukać dobrej agencji, tworzącej strony internetowe Lublin. Dzięki współpracy z profesjonalistami projekt z pewnością odniesie znacznie większy sukces i przyniesie Twojej firmie widoczny zysk.