Co to jest marketing automation?
Data publikacji 8 lipca 2021Jeśli na co dzień zajmujesz się reklamą internetową lub marketingiem online, to z pewnością nie raz słyszałeś/-aś o narzędziach do marketing automation. Jednak czy aby na pewno znasz i rozumiesz ich działanie? Czy wiesz, w których branżach sprawdzają się najlepiej i jakie korzyści im przynoszą? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu!
Marketing automation – co to takiego?
Marketing automation to proces, dzięki któremu część obowiązków należących do codziennych zadań marketerów wykonywana jest automatycznie – jednak ciągle zgodnie z zaplanowaną strategią). Zautomatyzować można kampanie e-mailowe i SMS-owe, wysyłanie powiadomień web push oraz mobile, a nawet publikowanie treści i kampanii reklamowych w social media. Zbieranie statystyk i analiza danych również może przebiegać automatycznie, dostarczając więcej wartościowych informacji. Platformy do marketing automation takie jak ExpertSender łączą dane kontaktów z bazy informacjami dotyczącymi ich historii zakupów, preferencji oraz zachowań na stronie internetowej. Wszystko po to, by spersonalizować komunikację marketingową i skuteczniej skłonić użytkowników do zakupu lub skorzystania z usługi. Efektem jest nie tylko większa sprzedaż, ale również wzrost lojalności i zaangażowania klientów.
Jak działa marketing automation?
Automatyzacja marketingu polega na analizie zachowania użytkownika na stronie internetowej, w sklepie online lub w stosunku do przesłanego maila czy reklamy oraz wysyłaniu zautomatyzowanych odpowiedz na te działania. Oznacza to, że każde kliknięcie, otwarcie emaila, porzucenie koszyka itp. jest odnotowywane, analizowane i oznaczane. Dzięki temu możesz posegmentować odbiorców zależnie od ich zaangażowania lub na podstawie wspólnych cech, a następnie skierować do nich spersonalizowaną komunikację. Masz do wyboru następujące kanały: wiadomości e-mail, SMS-y, powiadomienia mobile push, powiadomienia web push, social media, chatboty. Wszystkie elementy kreacji są edytowalne – treści, obrazy, CTA, triggery. Jeśli zadbasz o prawidłową konfigurację narzędzi, platforma marketing automation będzie działać niemalże samodzielnie, a Ty zyskasz czas na planowanie i bardziej kreatywne zadania marketingowe.
Jakie korzyści przynosi firmom marketing automation?
Automatyzacja marketingu przynosi wiele korzyści – niezależnie od profilu działalności i wielkości organizacji. Najważniejsze z nich to:
- Zwiększenie lojalności i satysfakcji klientów poprzez spersonalizowaną komunikację. Marketing automation sprawia, że użytkownik nie czuje się anonimowy – otrzymuje tylko chciane wiadomości i propozycje dobrane do poprzednich zakupów czy zainteresowań. Poprawia to jego doświadczenie konsumenckie, skraca ścieżkę zakupową i ma również wpływ na pozytywną opinię oraz skłonność do polecania Twojego sklepu internetowego innym.
- Możliwość realizacji złożonych strategii marketingowych. Dzięki marketing automation konfigurowanie i wdrażanie skomplikowanych, wieloetapowych kampanii marketingowych jest prostsze, sprawniejsze i łatwiejsze w monitorowaniu. Efekty przychodzą szybciej i łatwiej jest wprowadzać niezbędne optymalizacje.
- Zwiększenie ilości konwersji. Automatyzacja marketingu pozwala skuteczniej niż inne narzędzia odratować porzucone koszyki, reaktywować klientów poprzez akcje rabatowe, zachęcić do ponownych zakupów i polecania sklepu znajomym. A wszystko to dzieje się w naturalny i niewymuszony z perspektywy użytkownika sposób. Idealne rozwiązanie, w którym każdy wygrywa!
Czy marketing automation nada się dla każdego biznesu?
Jasne, że tak! Choć najczęściej wykorzystywany jest w biznesach e-commerce, coraz częściej inwestują w niego inne branże. Doskonale sprawdza się w bankowości i finansach (przypominanie klientom o opłatach, informowanie o zmianach regulaminu), ubezpieczeniach (przesyłanie indywidualnych ofert pod koniec umowy, informowanie o pakietach wakacyjnych lub szkolnych), hotelarstwie (potwierdzenia rezerwacji, oferty last minute), a także w motoryzacji, mediach czy opiece zdrowotnej. Każda branża wykorzystuje marketing automation inaczej, ale wszystkie świadomie dbają o klienta i dążą do zapewnienia spersonalizowanej obsługi oraz realizacji sprzedaży krzyżowej (cross-selling) oraz upsellingu.
Mamy nadzieję, że teraz już lepiej rozumiesz, na czym polega automatyzacja marketingu, jakie są jej zalety oraz możliwości. Pamiętaj jednak, że to tylko narzędzie – jego sukces w dużej mierze zależy od odpowiedniej konfiguracji oraz przemyślanej strategii marketingowej.
Jarosław Wasielewski, Digital Marketing Specialist