Czym jest outsourcing IT i komu się opłaca?
Data publikacji 25 kwietnia 2022Własny dział IT? Mało komu dzisiaj tak naprawdę się to opłaca i nawet duże firmy coraz chętniej decydują się na outsourcing usług informatycznych. Na czym jednak konkretnie polega taka usługa?
Pakiet dopasowany do potrzeb
Outsourcing IT obejmuje szereg czynności związanych z budową oraz obsługą sieci informatycznej w firmie. Standardowo jest to administrowanie serwerami, zarządzanie komputerami, urządzeniami mobilnymi i peryferyjnymi, nadzór nad siecią komputerową, hosting, archiwizacja danych, usuwanie usterek, przeprowadzanie modernizacji, aktualizacja oprogramowania.
Ten zakres usług może się różnić w zależności od firmy, bo nie każde przedsiębiorstwo ma te same potrzeby. Dobrzy dostawcy usług IT, jak firma Enicom, zapewniają swoim klientom elastyczne rozwiązania, tak by nie trzeba było płacić za usługi, które wcale nie są konieczne. Korzyść jest widoczna od razu, bo sieć działa bez zarzutu, przez cały czas można liczyć na profesjonalne wsparcie informatyczne, a firma może się skupić na swojej działalności.
Czy outsourcing wychodzi taniej?
To główne pytanie wielu klientów, ponieważ outsourcing nie jest oczywiście darmowy. Czy zatem jest sens płacić firmie zewnętrznej zamiast to zlecić własnym pracownikom? Problem z obsługą IT jest taki, że nie wystarczy trochę znać się na komputerach, a zatrudnienie doświadczonego specjalisty kosztuje. Po drugie, jeden specjalista to stanowczo za mało, potrzebny jest co najmniej kilkuosobowy dział. W wielkich korporacjach ma to ekonomiczne uzasadnienie, ale w mniejszych firmach zdecydowanie taniej wychodzi outsourcing – przedsiębiorca płaci tylko za konkretną usługę i nie ponosi kosztów związanych z pensjami, składkami ZUS, szkoleniami, zakupami sprzętu, etc.
Czy nie wystarczy pogotowie komputerowe?
Outsourcing IT to kompleksowe wsparcie dla firmy. Pogotowie komputerowe, z którego usług korzysta się tylko doraźnie, takiego wsparcia nie da, więc za każdym razem trzeba szukać kogoś do pomocy, co koniec końców okaże się znacznie droższym rozwiązaniem. W ramach stałej współpracy pomoc nadchodzi szybciej, a firma oferująca usługi IT dobrze zna swojego klienta i może zareagować szybciej, zanim problem stanie się naprawdę poważny. Trzeba też pamiętać, że pogotowie komputerowe zyskuje dostęp do wrażliwych danych firmy, więc lepiej, by był to ktoś zaufany.