Jak zacząć pracę w marketingu internetowym?

Prawie każda dziedzina biznesu przenosi się do internetu. Oznacza to, że firmy muszą tutaj szukać sposobów dotarcia do klientów. To z kolei stwarza duże zapotrzebowanie na specjalistów zajmujących się promocją w sieci. Warto więc wiedzieć, jak zacząć pracę w marketingu internetowym — o tym właśnie jest poniższy artykuł.

Krok 1: poznanie głównych dziedzin marketingu internetowego

Zanim będzie można myśleć na poważnie o karierze w marketingu internetowym, warto na początku poznać każdy z obszarów tej dziedziny. Później, gdy uznamy, że interesuje nas tworzenie treści marketingowych, możemy wybrać szkolenie seo copywriting online lub kurs reklamy Facebook lub Google Ads. Przejdźmy teraz do konkretów i poznajmy główne obszary digital marketingu:

  • SEO: wszelkie działania związane z optymalizacją stron pod kątem pojawiania się w wynikach wyszukiwania Google. Dziedzina ta wymaga wszechstronnej wiedzy — zarówno lekkiego pióra, umiejętności analitycznych, jak również znajomości tworzenia stron internetowych.
  • Content marketing: tworzenie wszelkiego rodzaju treści pomocnych użytkownikowi nazywane jest mianem content marketingu. Często SEO copywriting jest uznawany jako główny obszar content marketingu.
  • Email marketing: ten dział marketingu internetowego obejmuje komunikację prowadzoną za pośrednictwem poczty email. Wymaga solidnych podstaw copywriterskich, jak również dość sprawnego obracania się wokół tematów technicznych (w końcu działania email marketingowe prowadzi się za pośrednictwem specjalistycznych platform online);
  • Marketing w mediach społecznościowych: choć na pozór może wydawać się, że ten obszar marketingu internetowego nie jest zbyt wymagający, wymaga sporej wiedzy, by wystartować. Mimo to, tutaj jest najmniejszy próg wejścia w porównaniu z innymi gałęziami digital marketingu. 
  • Reklama internetowa: kolejnym obszarem (częściowo związanym z mediami społecznościowymi) jest obsługa kampanii reklamowych, m.in. na Facebooku, Instagramie, Linkedinie, czy też w Google. Zajęcie to wymaga poznania zasad rządzących światem algorytmów poszczególnych platform. Plus oczywiście pewnych umiejętności copywriterskich, aby móc samodzielnie tworzyć treści reklam. 

Krok 2: wybór ścieżki kształcenia

Jeśli już wiemy, który dział marketingu internetowego jest dla nas najbardziej interesujący, przychodzi czas na wybór sposobów nauczania. Obecnie — w dobie internetu — opcji na szybki start w nowym zawodzie jest wiele. Przede wszystkim spora ich część jest darmowa. W końcu wiedza zgromadzona na Youtube pozwala nauczyć się praktycznie każdego zawodu bez wydawania nawet złotówki. 

Oczywiście, jeżeli zależy nam na możliwie szybkim starcie, możemy wziąć udział w zorganizowanym szkoleniu, na którym poznamy tajniki danego obszaru marketingu internetowego. Trzeba jednak pamiętać, że wiedza zdobyta na jakimkolwiek szkoleniu, nigdy nie wystarczy, aby móc samodzielnie rozpocząć pracę — konieczna jest jeszcze praktyka. 

Aby zdobyć trochę doświadczenia, na początku można zaproponować znajomym wykonaniu usług marketingowych za drobną opłatę. Mamy tu na myśli znajomych, którzy prowadzą firmy i chcą promować je w internecie. Dzięki temu uda nam się zdobyć pierwsze doświadczenie, które będzie cennym elementem CV (jeżeli uznamy, że chcemy pracować w firmie jako pracownicy etatowi). 

Krok 3: znalezienie pracy

Mając na swoim koncie pierwsze doświadczenie — nawet jeśli są to usługi realizowane po przyjacielsku — możemy zacząć wysyłać CV do firm poszukujących pracowników do działu marketingu. Musimy zaznaczyć, że znalezienie dobrze płatnej pracy etatowej, może być na początku trudnym zadaniem, ale wraz z rozwojem swoich umiejętności i poszerzaniem portfolio zrealizowanych kampanii, firmy będą coraz bardziej chętnie nas zatrudnić. 

Możemy oczywiście wybrać ścieżkę marketera-freelancera, która jest często bardziej dochodowa, jednak w tym przypadku start i dojście do poziomu przyzwoitych zarobków zajmuje całkiem sporo czasu. 

Aby sobie ułatwić rozwój w tej branży, pomocna z pewnością będzie własna strona internetowa będąca naszą zawodową wizytówką. Dodatkowo, własna strona podnosi poziom profesjonalizmu w oczach potencjalnych klientów, warto więc w nią zainwestować.

Jak zacząć pracę w marketingu internetowym? [podsumowanie]

Bez względu na to, jaką ścieżkę wybierzemy, chcąc zacząć pracę w marketingu internetowym, ważne jest, aby na początku możliwie solidnie poznać tajniki danego obszaru marketingu internetowego. W końcu bez solidnej dawki teorii nie ruszymy w tym biznesie.

Redakcja ebiznes.org.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.