Kluczowe elementy strategii SEM – na co zwracać uwagę?

Search Engine Marketing, w skrócie SEM to zbiór działań mających na celu zwiększenie naszej widoczności w wyszukiwarce. Aby osiągnąć odpowiedni efekt warto przygotować strategię, która pozwoli nam nie tylko zyskać potencjalnych klientów, ale przy okazji nie będziemy martwili się tym, że cała kampania będzie bardzo droga, bo tak być nie musi.

SEM, SEO, PPC – jak rozumieć te skróty?

Dobre podejście do strategii SEM wymaga “poznania wroga”. Oczywiście, w żartobliwym tego określeniu. Zacznijmy więc od tego, jakie są różnice pomiędzy SEM a SEO. Przede wszystkim SEO to nic innego jak pozycjonowanie strony internetowej. W skład działań wchodzi pozyskiwanie linków zewnętrznych, tworzenie artykułów na bloga firmowego, odpowiednia optymalizacja kodu strony i tak dalej. Z kolei SEM to tak naprawdę kompleksowe działanie, które dotyczy zarówno SEO, jak również kampanii płatnych – Google Ads. Co oznacza PPC? To nic innego jak Pay Per Click, czyli płatne wyświetlenia. Dotyczy to niczego innego, jak właśnie Ads. Czy warto korzystać z obu rozwiązań? Oczywiście! Odpowiednia optymalizacja i planowanie sprawią, że efekty reklamy naszej witryny będą naprawdę dobre.

Kluczowe elementy strategii SEM – od tego zacznij

Startując z kampanią reklamową, która finalnie ma na celu pomóc nam w pozyskaniu dużej liczby odbiorców musimy mieć na pewien plan. Przede wszystkim przeanalizujmy to, co chcemy reklamować. Najlepiej rozpisać sobie poszczególne produkty, na których najbardziej nam zależy. Sprawdźmy czym wyróżniają się na tle konkurencji, co w nich jest tak nietypowego, co może sprawić, że rzeczywiście jest to produkt tak ciekawy, że klient na pewno będzie chciał sprawdzić go lepiej. Rzecz jasna warto promować (jeśli mówimy o sklepie internetowym) wszystkie produkty, ale w przypadku działań SEM możemy wyróżnić te, które np. przynoszą nam największy zysk, bądź są produktami sezonowymi. W tym drugim przypadku warto zainteresować się kampanią AdWords, czyli PPC, która w krótkim odstępie czasowym zapewni nam dobrą widoczność w wyszukiwarce.

Kolejną rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę jest cel działań. Wszystko zależy od prowadzonej działalności. Dlatego też sugestia nie będzie dla każdego przedsiębiorcy taka sama. Przykładowo, portal będzie nastawiony na generowanie ruchu, sklep internetowy na sprzedaż, z kolei firmie oferującej jakieś usługi będzie zależało na pozyskaniu leadów, czyli klientów. W tym przypadku warto rozważać bardziej kampanię wizerunkową, niż sprzedażową. Aczkolwiek to oczywiście kwestia indywidualna i nie można tutaj sugerować jednoznacznej propozycji.

Ostatnim z pierwszych kroków pomagającym nam w dobrym “starcie” jeśli chodzi o elementy strategii SEM jest sprawdzenie, do jakiej grupy docelowej chcemy dotrzeć. To oczywiste, ale nie każdy o tym pamięta. Planując kampanię powinniśmy brać to pod uwagę, aby nie narazić się na zbędne koszty. W skrócie, chodzi o to, aby reklama nie pojawiała się osobom, które na pewno nie będą zainteresowane reklamą. Oczywiście, nie jest to takie łatwe, ale mniej – więcej można przeanalizować, że np. mężczyzna nie będzie chciał kupić kobiecej bielizny. Wyjątkiem może być jakaś okazja – walentynki, bądź święta. Kolejny raz musimy do tej kwestii podejść “mocno indywidualnie”.

Co dalej?

Jeśli już będziemy wiedzieli do kogo chcemy trafić, co chcemy reklamować oraz jaki mamy cel działań warto podjąć kolejne, równie ważne kroki. Mowa tutaj o wyborze kampanii, jak również doborze słów kluczowych oraz ustaleniu budżetu. O co chodzi w wyborze kampanii? Możemy zasugerować, aby reklama pojawiała się na przykład na YouTube bądź Gmailu. Kolejną, bardzo ważną rzeczą jeśli chodzi o kluczowe elementy strategii SEM jest budżet. Możemy w AdWords sprawdzić ile potencjalnie zapłacimy za kliknięcie użytkownika w daną frazę kluczową. Im większa jest konkurencja, tym kwota będzie wyższa.

Nie tylko dobrze zoptymalizowana kampania jest ważna

Poznaliśmy już tajniki dobrej strategii SEM. Pamiętajmy jednak, że na nic nasza praca i ogromny wręcz budżet poświęcony na przekierowanie potencjalnych klientów, jeśli… firmowa strona internetowa lub sklep nie będą zachęcać użytkowników do pozostania na niej na dłużej. Dlatego też równocześnie z planowaniem strategii zwróćmy uwagę na optymalizację witryny pod kątem UX/UI. Ważna jest przejrzystość, łatwa dostępność poszczególnych jej elementów, szybkość działania oraz ładny wygląd. Bez tego będziemy obserwowali tylko i wyłącznie rosnące wskaźniki odrzuceń, a te nie wróżą niczego dobrego.

Po uruchomieniu kampanii, monitoruj jej efektywność

Dzięki temu, że strategia SEM pozwala nam na wprowadzanie zmian praktycznie “od ręki”, powinniśmy na bieżąco analizować to, czy jest skuteczna. Mowa tutaj o założonych celach, takich jak np. monitorowanie zwrotu inwestycji, zwiększony ruch, znaczny wzrost sprzedaży, czy konwersji. Bardzo dużym atutem rozwiązania, jakie oferują nam kampanie reklamowe Google Ads jest oczywiście pełna analiza generowana w formie raportów, dzięki czemu możemy sprawnie wprowadzić zmiany, jeśli np. dane elementy strategii nie przynoszą korzyści, jakich oczekiwaliśmy.

Redakcja ebiznes.org.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *