Czym jest marketing wirusowy? Jak stworzyć viral?
Data publikacji 29 maja 2023Marketing wirusowy to jedna z form promocji online, która ma na celu zwiększenie zainteresowania marki lub produktu. Jest to rodzaj marketingu polegający na rozpowszechnianiu przekazu do jak największej liczby ludzi w krótkim czasie. Jak działają kampanie reklamowe tego typu i co należy zrobić, aby stworzyć viral?
Marketing wirusowy – co to takiego?
Definicja
Marketing wirusowy polega na tym, że przekaz reklamowy mnoży się w sposób niekontrolowany, podobnie jak wirus. Rozprzestrzenia się dzięki internautom, którzy udostępniają go w mediach społecznościowych, przez mail lub przez inne kanały online.
Rodzaje marketingu wirusowego
Rodzaje marketingu wirusowego można określić na podstawie form, jakie przybierają. W większości są to formy wynikające błyskawicznie następującego rozwoju technologicznego, takie materiały video, materiały graficzne, różnego rodzaju komunikaty, jak i np. gry online.
Jak działa marketing wirusowy?
Marketing wirusowy działa na zasadzie rozprzestrzeniania się jak wirus. Internauci wyświetlają daną treść, a następnie udostępniają ją swoim znajomym w mediach społecznościowych. Dzięki temu przekaz może dotrzeć do milionów ludzi.
Czy marketing wirusowy działa?
Tak, marketing wirusowy działa, o czym świadczą liczne kampanie reklamowe, które stały się viralowe. Wymaga jednak odpowiedniego przystosowania przekazu do celu kampanii i odpowiedniego doboru mediów społecznościowych, na których ma być rozpowszechniony.
Viral spoof – co to takiego?
Viral spoof to pojawienie się parodii filmu lub reklamy w sieci. Najczęściej pochodzą one od internautów, którzy chcą przerobić mem lub inną reklamę na swój sposób. Dzięki viral spoofowi przekaz może dotrzeć do zupełnie nowej grupy odbiorców i zyskać popularność. Viral spoof może też przynieść większą popularność oryginalnej reklamie. Wynika to z tego, że parodia wywołuje u odbiorców ciekawość co do materiału, na którym jest wzorowana.
Viral marketing – jak stworzyć viral?
Stworzenie reklamy wirusowej jest jednym z celów każdej kampanii reklamowej w myśl marketingu wirusowego. Jak to zrobić?
Reklamy wirusowe na różnych platformach – jak to działa?
Reklamy wirusowe można umieszczać na różnych platformach, takich jak YouTube, Instagram, Facebook czy Twitter. Działają one na tym samym zasadzie co treści viralowe – przykuwają uwagę i zachęcają do udostępniania. Warto zwrócić uwagę na jakość materiałów wideo i ich formę, która ma zachęcić do przekazywania informacji dalej.
Jakie czynniki decydują o tym, że reklama staje się viralowa?
Do czynników decydujących o tym, że reklama staje się viralowa, należą m.in.: oryginalność przekazu, oryginalność formy przekazu, zabawność, interaktywność, parodia czy nawiązywanie do obecnych trendów. Przekaz musi być ciekawy i łatwy w rozprzestrzenianiu, a elementy, które mają go wzmocnić, muszą być dobrze dopasowane do grupy docelowej.
Wady i zalety marketingu wirusowego
Zalety
Do zalet marketingu wirusowego należą: zwiększenie zasięgu, niskie koszty, intensywność przekazu. Marketing wirusowy pozwala na dotarcie do dużej liczby potencjalnych klientów w krótkim czasie.
Wady
Wady marketingu wirusowego to: brak kontroli nad przekazem, ryzyko jego zniekształcenia, niemożność przewidywania wyników. Istnieje ryzyko, że przekaz zostanie zmanipulowany lub zniekształcony w taki sposób, że przestanie być promocyjny dla marki lub produktu.
Podsumowanie
Marketing wirusowy to dobry sposób na stworzenie zainteresowania swoją marką szybko i skutecznie. Daje możliwość dotarcia w nowe sektory konsumenckie oraz przyniesienie dużo wyższych zysków za pomocą tradycyjnej kampanii reklamowej. Aby jednak kampania viral marketingu była skuteczna należy odpowiednio dopasować główny przekaz do grupy odbiorców a ponadto najlepiej również prześledzić procesy powstawania innych virali, co może być inspiracją do tego, jakiego typu komunikaty mają szansę zyskać największe zainteresowanie.