Jak napisać prawidłowy regulamin dla sklepu internetowego?

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, musisz zdawać sobie sprawę, że każde zamówienie produktu przez Twojego klienta prowadzi do zawarcia umowy sprzedaży. W celu odpowiedniego zabezpieczenia interesów obu stron zadbaj, aby w Twoim sklepie istniał dobrze napisany regulamin. Poniżej dowiesz się, co powinien zawierać.

Czym jest regulamin sklepu internetowego?

Najprościej rzecz ujmując, regulamin to zbiór zasad stosowanych do umowy sprzedaży zawieranej na skutek złożenia zamówienia przez klienta. Powinien on zatem obejmować wszystkie niezbędne informacje o warunkach składania zamówień, a także o prawach, które ustawodawca przyznał konsumentowi jako słabszej stronie stosunku prawnego. Pamiętać należy, że w regulaminie należy zawrzeć także zasady dotyczące innych usług świadczonych na rzecz klientów, takich jak zakładanie kont, ich funkcjonowanie czy dzielenie się opiniami na stronie Twojego sklepu. 

Sprzedaż przez Internet traktowana jest jako świadczenie usług drogą elektroniczną, zatem stosowanie regulaminu jest obowiązkowe. Jego brak może spowodować, że nałożona zostanie na Ciebie kara pieniężna za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów. Warto zatem odpowiednio się zabezpieczyć i stworzyć regulamin. Jeżeli nie czujesz się na siłach, aby zrobić to samodzielnie, zawsze możesz skorzystać z pomocy specjalizujących się w tym prawników. 

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Nie istnieje jeden akt prawny, który określałby, jakie dokładnie informacje muszą znaleźć się w regulaminie sklepu internetowego, jednak jest kilka ustaw, które wskazują na jego obowiązkowe elementy (np. ustawa o prawach konsumenta czy ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną). Co zatem zamieścić w regulaminie? 

Podstawową, wstępną kwestią, jaką należy przedstawić klientom są dane sprzedawcy, takie jak nazwa firmy czy adres. Następnie warto zdefiniować podstawowe pojęcia, jakie będą używane w dalszej części regulaminu, takie jak sklep, towar, zamówienie. Kolejnym punktem będzie krótki opis sprzedawanych produktów lub świadczonych usług. Chodzi tu o ich ogólną charakterystykę – w końcu opis każdego produktu znajduje się już w sklepie internetowym.

Jeżeli wskazałeś już na powyższe elementy, pora przejść do określania zasad korzystania ze sklepu. W tym miejscu możesz opisać, w jaki sposób założyć konto, jak wygląda proces składania zamówień czy jaki jest czas ich realizacji. Wspomnieć należy także, jakie formy płatności są przez Ciebie dopuszczalne – czy będą to tylko tradycyjne przelewy bankowe, czy także płatności za pobraniem lub szybkie przelewy internetowe. 

Koniecznie poinformuj także swoich przyszłych kontrahentów o kosztach oraz sposobie dostawy zamawianego przez nich towaru. Klienci powinni bowiem wiedzieć, z jakich sposobów wysyłki będą mogli skorzystać, czy wysyłasz towar na terenie całego kraju, czy też tylko na terenie konkretnego województwa, jakie są koszty przesyłki oraz kto będzie zobowiązany je pokryć, a także czy istnieje możliwość skorzystania z darmowej dostawy, a jeżeli tak, to jakie warunki należy w tym celu spełnić. 

Jeżeli chodzi o złożenie i wysyłkę zamówienia, to w zasadzie wszystkie niezbędne informacje. Przychodzi zatem pora na instrukcję obejmującą zwroty towaru, ich reklamacje oraz możliwość odstąpienia od umowy. Jeżeli chodzi o zwrot, to powinieneś powiadomić klienta, ile ma na to czasu, co musi zrobić w celu zwrotu towaru, w tym jak powinien zapakować zwracany towar, kto będzie zobowiązany pokryć koszty przesyłki zwracanego towaru oraz kiedy kontrahent będzie mógł spodziewać się zwrotu uiszczonej wcześniej ceny. W przypadku reklamacji klient musi wiedzieć, kiedy może skorzystać z tego prawa, w jaki sposób zgłosić reklamację, a także w jakim terminie może spodziewać się jej rozpatrzenia. Musisz także pamiętać, że konsument ma 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa bez podania żadnej przyczyny. W związku z powyższym dołącz do regulaminu wzór formularza takiego odstąpienia, z którego klient będzie mógł skorzystać. 

Regulamin powinien zawierać także zapisy dotyczące przetwarzania danych osobowych. Rozporządzenie RODO wymaga, aby klienci zostali poinformowani o tym, kto jest administratorem ich danych osobowych, w jakim celu, w jakim zakresie i w jakim czasie je przetwarza, komu je udostępnia, a także jakie prawa ma osoba, której dane są przetwarzane, jak chociażby prawo dostępu do tychże danych. 

Czy można zmienić regulamin?

Istnieje możliwość zmiany regulaminu, jednak powinna być ona odpowiednio uzasadniona, np. zmianami w prawie czy zmianą danych właściciela sklepu. Zmiany regulaminu nie mogą także naruszać interesów klienta. Ponadto o każdej zmianie należy w odpowiedni sposób poinformować swoich kontrahentów poprzez wysłanie maila czy umieszczenie baneru na głównej stronie sklepu. W związku z powyższym regulamin warto przygotować w odpowiedni sposób od samego początku, by później uniknąć niepotrzebnej, dodatkowej pracy. 

Redakcja ebiznes.org.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *