Komunikacja wewnątrz firmy – co może świadczyć o jej zaburzeniu?

Problemy z komunikacją są nagminnie bagatelizowane przez pracodawców i managerów. Do czasu, aż nie zaczną się odbijać na wydajności zespołu, a tym samym na wynikach finansowych przedsiębiorstwa. Z pozoru mało istotne nieporozumienia komunikacyjne mogą mieć fatalny wpływ na zyskowność biznesu, morale w zespole oraz na wizerunek pracodawcy. Dlatego należy je diagnozować na wczesnym etapie i szybko na nie zareagować. Sprawdź, co może świadczyć o zaburzeniu komunikacji wewnątrz firmy.

Powtarzające się te same błędy

Sytuacja, w której pracownik stale popełnia ten sam błąd jest wyjątkowo frustrująca, natomiast warto się wtedy zastanowić, czy to aby na pewno jest jego wina? Być może pracownik nie zdaje sobie sprawy z tego, że robi coś źle lub nie otrzymał wyraźnej informacji zwrotnej na temat tego, co powinien poprawić.

Jest to zatem sygnał mogący świadczyć o zaburzonej komunikacji wewnątrz firmy. Często jest to spowodowane np. tym, że przełożeni wzajemnie kwestionują swoje decyzje lub nie mają wymaganych kompetencji społecznych do zarządzania zespołem (np. brak umiejętności klarownego formułowania myśli).

Pogorszenie atmosfery w zespole

Zaburzona komunikacja wewnątrz firmy odbija się przede wszystkim na pracownikach. Z ich punktu widzenia brak komunikacji oznacza jedno: nikt ich nie słucha i nikogo nie obchodzą ich sugestie, pomysły, problemy etc. Taka sytuacja jest skrajnie niekorzystna dla pracodawcy, który musi sobie zdawać sprawę z tego, że pogorszenie atmosfery w zespole jest równoznaczne ze spadkiem morale, a w konsekwencji z utratą najcenniejszych pracowników.

Wyraźny spadek wydajności

Pracownicy, którzy nie mają wartościowej informacji zwrotnej od przełożonych i nie są przez nich odpowiednio kierowani, z czasem zaczynają coraz gorzej wywiązywać się ze swoich obowiązków. Wynika to z faktu, iż podświadomie czują, że ich praca nie jest odpowiednio analizowana oraz doceniana. Efekt? Spadek wydajności, który może mieć też związek z pogorszeniem atmosfery w zespole.

Jeśli od pewnego czasu obserwujesz słabnące wyniki produkcyjne czy sprzedażowe, a w firmie nie wydarzyło się nic szczególnego, to wina może leżeć właśnie po stronie zaburzonej komunikacji wewnętrznej. Warto się temu bliżej przyjrzeć.

Opóźnienia w realizacji projektów

Co ma wspólnego komunikacja wewnątrz firmy z terminowym realizowaniem projektów? Wszystko. Jeśli pracownicy zamiast skupić się na wykonywaniu swoich podstawowych obowiązków muszą np. zajmować się takimi sprawami, jak szukanie dokumentów, czasochłonne pisanie maili, a do tego nie mogą się szybko skonsultować z przełożonym, to ich wydajność drastycznie spada. Konsekwencją są właśnie opóźnienia, których przyczyn zawsze należy szukać w nieefektywnej komunikacji.

Dostrzegając te sygnały we własnej firmie powinieneś podjąć działania zmierzające do natychmiastowego poprawienia komunikacji wewnątrz przedsiębiorstwa. Najlepszym narzędziem do tego jest aplikacja dla pracowników Blue Colibri App. Została ona stworzona w celu usprawnienia komunikacji w każdej firmie czy organizacji, zwłaszcza w rozproszonych zespołach. Z pełną funkcjonalnością aplikacji możesz się zapoznać na oficjalnej stronie internetowej https://bluecolibriapp.pl/.

Jeśli natomiast wciąż uważasz, że sprawna komunikacja wewnątrz firmy nie ma aż tak dużego znaczenia, to koniecznie zajrzyj do artykułu opisującego konsekwencje wystąpienia problemów komunikacyjnych w organizacji na stronie https://bluecolibriapp.pl.

Redakcja ebiznes.org.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *