Psychologia koloru – czyli jak zaprojektować dobrą stronę internetową?

Psychologia koloru to temat, który poruszany jest w każdej dziedzinie bezpośrednio związanej z odbiorem wizualnym. Podstawy projektowania to podstawa w wielu branżach, a odpowiednia znajomość teorii oraz psychologii barw może wzbudzić pożądane emocje w odbiorcy. Z poniższego artykułu dowiesz się jakie znaczenie ma psychologia barw w projektowaniu stron internetowych oraz jakie ma przełożenie na postrzeganie marki przez klienta.

Teoria kolorów w designie stron internetowych i nie tylko

Teoria kolorów to rozległe zagadnienie, które można jednak dość łatwo zrozumieć oraz zacząć wykorzystywać w praktyce. Wystarczy spojrzeć na koło kolorów, aby zobaczyć pewne zależności i mechanizmy działania. Warto zauważyć, że istnieją trzy kolory podstawowe – czerwony, żółty i niebieski oraz biały i czarny, które pozwalają na rozjaśnienie lub przyciemnienie uzyskanego koloru. Mieszanie ze sobą barw podstawowych pozwala uzyskać całą gamę kolejnych kolorów, z których można stworzyć kolejne i kolejne. To dość proste i z pewnością pamiętasz choć trochę tego typu zagadnienia jeszcze z lekcji plastyki w szkole podstawowej. Okazuje się, że jest to wiedza dość przydatna, szczególnie dla wszelkiego rodzaju projektantów czy grafików.

Dobry design strony WWW łączy w sobie barwy, które odpowiednio ze sobą współgrają, ale również wzbudzają w odbiorcy określone skojarzenia czy emocje. Wystarczy spojrzeć na loga znanych marek. Psychologia koloru ma ogromne znaczenie nie tylko w życiu codziennym, ale także pozostaje nie bez znaczenia w marketingu. Znane przedsiębiorstwa wykorzystują konkretne barwy, aby zakomunikować coś swoim odbiorcom i w jakiś sposób do nich trafić, zdobywając również zaufanie. Oto kilka przykładów:

  • Zieleń – spokój, zdrowie – kolor wykorzystywany w logach takich marek jak Starbucks czy Subway;
  • Czerwień – siła, ekscytacja, odwaga – barwa, której w przemyślany sposób używają tacy giganci jak CocaCola czy Netflix;
  • Pomarańcz – energiczność i pogoda ducha, pewność siebie – kolor wykorzystywany w marketingu firm, takich jak CCC czy Fanta;
  • Szarość – neutralność i równowaga – barwa, którą w budowaniu swojego wizerunku wykorzystała m.in. firma Apple oraz Wikipedia.

Kolorów, które oddziałują na emocje odbiorców, możemy wyróżnić oczywiście znacznie więcej. Jak widzisz, światowe przedsiębiorstwa doskonale wiedzą o tym, w jaki sposób poszczególne barwy oddziałują na ich potencjalnych klientów i sprawnie wykorzystują tę wiedzę do budowania swojego wizerunku oraz tworzenia relacji z odbiorcą. W projektowaniu stron internetowych kolory te również są nie bez znaczenia, o czym doskonale wie każdy doświadczony projektant.

Jak łączyć ze sobą kolory, projektując stronę WWW?

Projektowanie strony internetowej to nie tylko odpowiednie rozmieszczenie poszczególnych przycisków, tekstów czy grafik, ale również zadbanie o dobranie właściwych barw. Jest kilka ciekawych opcji, z których można skorzystać i które wzbudzą róże skojarzenia w odbiorcy.

  1. Kontrasty, czyli kolory uzupełniające. Są to kolory z przeciwnych stron na kole barw (np. żółty i fioletowy), które doskonale sprawdzą się w dynamicznych projektach. Bezkonkurencyjnie przyciągają uwagę odbiorcy.
  2. Trójkąt, czyli wykorzystanie trzech kolorów równomiernie od siebie oddalonych (np. żółty, czerwony i niebieski czy pomarańcz, fiolet i zieleń). Pozwala na bezpieczne zastosowanie większej ilości barw i gwarantuję harmonijną kompozycję. Warto jednak wybrać kolor dominujący, który w odpowiedni sposób wpłynie na emocje odbiorców.
  3. Kwadrat, czyli dwie przeciwległe pary kolorów (np. czerwień i pomarańcz + zieleń i niebieski). Ta kombinacja okazuje się nieco trudniejsza do wykorzystania, ponieważ wymaga dużej zachowawczości, jednak jej odpowiednie wykorzystanie to gwarancja sukcesu.
  4. Analog, czyli paleta obejmująca nawet kilka kolorów. Jest to bardziej stonowana paleta, która łączy barwy znajdujące się obok siebie na kole barw (np. odcienie czerwieni, pomarańczu i żółci). Warto wybrać jeden dominujący kolor, a resztę wykorzystać w akcentach.
  5. Monochrom, czyli różne odcienie jednej barwy (np. fioletu). Jest to chyba najbardziej delikatna i stonowana opcja, jednak równie skuteczna, co pozostałe. Doskonale sprawdzi się w nowoczesnych, minimalistycznych projektach.

Jak widzisz, opcji jest wiele i tylko od Ciebie zależy, która okaże się najatrakcyjniejsza. Jeżeli zależy Ci na dobrze zaprojektowanej stronie, warto poszukać dobrej agencji, tworzącej strony internetowe Lublin. Dzięki współpracy z profesjonalistami projekt z pewnością odniesie znacznie większy sukces i przyniesie Twojej firmie widoczny zysk.

Redakcja ebiznes.org.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.