Umowa B2B – na czym polega? Umowa o pracę czy B2B – wady i zalety
Data publikacji 24 maja 2023Praca B2B – co to? Czym różni się umowa B2B od umowy o pracę? Czy zawsze bardziej opłaca się umowa B2B niż umowa o pracę? Jakie korzyści i wady niesie ze sobą praca na umowie B2B? To tylko niektóre z pytań, które powinni zadać sobie zarówno przedsiębiorcy, jak i pracownicy, decydujący się na jedną z dwóch form zatrudnienia. W poniższym artykule postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące zatrudnienia w formie B2B jak i różnic miedzy takim typem kontraktu a zatrudnieniem na umowę o pracę.
Praca B2B – co to?
Umowa B2B – o czym warto wiedzieć na jej temat? Jest to umowa zawierana między dwoma podmiotami – przedsiębiorcami. Pracodawca wynajmuje usługi danego pracownika, który działa w imieniu własnym i jest odpowiedzialny za prowadzenie swojej działalności gospodarczej. Zatrudniony na umowie B2B pracownik może prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą albo pracować na zasadzie własnego przedsiębiorstwa, o ile skomponował odpowiednie warunki umowy.
Czym się różni od umowy o pracę?
Umowa o pracę a umowa B2B różnią się przede wszystkim formą prowadzenia działalności. Na podstawie umowy o pracę pracownik zatrudniony jest na etacie i działa na zasadach określonych przez kodeks pracy. Z kolei umowa B2B nie przewiduje takiego statusu. Pracodawca, a raczej jego firma, zleca zewnętrznemu pracownikowi wykonanie określonych zadań. To pracownik decyduje o sposobie wykonania usługi i o tym, w jakim miejscu i czasie ją wykonuje.
Co musi zawierać umowa B2B?
Umowy B2B nie reguluje kodeks pracy, dlatego też nie zawiera licznych klauzul, jakie są spotykane w umowach o pracę. Jednakże, każda umowa B2B musi zawierać podstawowe informacje, takie jak: nazwa i dane adresowe obydwu stron umowy, przedmiot umowy (w jaki sposób i w jakim terminie zostaną wykonane usługi), wynagrodzenie pracownika oraz okres trwania umowy.
Jakie formy może przyjąć umowa B2B?
Umowa B2B może przyjąć różnorodne formy, a jej treść jest uzależniona od obu stron zawierających umowę. Pracownik może umówić się na czas określony – na przykład na okres trzech miesięcy – lub na czas nieokreślony. Warto pamiętać, że umowy B2B zwykle są jednak terminowe i posiadają opcję przedłużenia i że zawsze mają określony okres wypowiedzenia.
Czy opłaca się pracować na umowę B2B?
Czy pracę na umowę B2B można uznać za zatrudnienie?
Sporządzenie umowy B2B umożliwia pracownikowi prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że taka wiąże się z koniecznością samodzielnego rozliczania składek ZUS oraz podatków dochodowych przez pracownika. Warto też pamiętać, że praca na umowie B2B nie jest uznawana za zatrudnienie w rozumieniu prawa pracy, a tym samym nie przysługuje jej o wiele prawnie uregulowanych uprawnień.
Jakie są korzyści i wady pracy na umowie B2B?
Praca na umowie B2B pozwala pracownikowi na zwiększenie swojej elastyczności oraz lepsze wykorzystanie czasu. Dzięki temu, że pracownik sam ustala swoje godziny pracy, może np. połączyć pracę z prowadzeniem działalności gospodarczej. Inną korzyścią jest większa niezależność finansowa – pracownik sam określa stawki, za jakie jest w stanie podjąć daną usługę. Z kolei wadami pracy na umowie B2B jest brak praw i przywilejów wynikających z prawa pracy, np. określonych dni wolnych, okresu wypowiedzenia umowy, urlopu wypoczynkowego itp.
Czy zawsze bardziej opłaca się umowa B2B niż umowa o pracę?
Odpowiedź na to pytanie zależy od sytuacji konkretnej osoby. Praca na umowie B2B przeważnie jest bardziej korzystna finansowo, ale ważne jest, aby zwrócić uwagę na to, ile zatrudniany pracownik jest w stanie zarobić i za ile przyjdzie mu pracować. Praca na umowie B2B niesie także ze sobą dodatkowe koszty, takie jak opłacanie ZUS-u lub prowadzenie księgowości, co można uznać za wadę tego rodzaju umów.
Czym jest kontrakt B2B?
Termin „kontrakt B2B” spotyka się zazwyczaj w kontekście umowy cywilnoprawnej. Kontrakt B2B to nic innego jak umowa B2B. Oznacza ona, że pracownik działa w imieniu swoim, a nie pracodawcy, i wykonuje usługi swojego przedsiębiorstwa dla firmy, z którą zawarł umowę B2B. Kontrakt B2B powinien określać szczegóły oferowanej usługi, wynagrodzenie oraz harmonogram prac.
Co musi zawierać kontrakt B2B?
Kontrakt B2B powinien zawierać takie klauzule jak: określenie nazwy, adresu i NIP-u obydwu stron umowy, rodzaj i zakres oferowanej usługi, ustalenie wynagrodzenia, sposób i termin płatności, okres obowiązywania kontraktu oraz odpowiedzialność strony.
Czym różni się kontrakt B2B od umowy B2B?
Kontrakt B2B to nic innego jak umowa B2B, tylko że zawiera dodatkowo klauzule określające szczegóły oferowanej usługi wraz z jej kosztami. To właśnie na podstawie właściwie opisanej usługi ustala się wynagrodzenie.
Kontrakt B2B a umowa o pracę
Decydując się na zawarcie umowy o B2B poprzez odpowiedni kontrakt zamiast zwykłej umowy o pracę warto wiedzieć o kilku kwestiach natury prawnej z tym związanych. Podczas gdy umowa o pracę regulowana jest przez kodeks pracy, w przypadku B2B tę rolę pełni kodeks cywilny. Wynika to z tego, że na podstawie umowy B2B pracodawca zmienia się w zleceniodawcę. To właśnie z tego wynika m.in. utrata przywilejów pracowniczych czy konieczność samodzielnego wykonywania składek do ZUS w ramach B2B.
B2B a umowa o pracę – podsumowanie
Co zatem wybrać – umowę o pracę czy B2B? Odpowiedź na to pytanie zależy od wielu czynników, ale ostatecznie leży w indywidualnych preferencjach danej osoby odnośnie trybu pracy. Choć B2B zwykle wiąże się z wyższymi zarobkami, to dodatkowe koszty prowadzenia działalności oraz utrata możliwości uzyskania płatnego urlopu mogą być uciążliwą przeszkodą. Dlatego zastanawiając się nad zmianą umowy o pracę na B2B dokładnie rozważ swoje stanowisko odnośnie różnych związanych z tym kwestii przed podjęciem ostatecznej decyzji.