Strona główna
Biznes
Tutaj jesteś
Biznes usługi marketingowe

Usługi marketingowe – jak wybrać agencję marketingową?

Data publikacji 24 października 2023

Marketing to dziś fundament istnienia każdej firmy. Wychodząc od klasycznego konceptu 4P Philipa Kotlera, ta dziedzina funkcjonowania przedsiębiorstwa zakłada zarządzanie cenami, dystrybucją, produktem i promocją. W związku z tym, każda firma która funkcjonuje na rynku, zawsze posiada jakiś marketing, lepszy lub gorszy. Szukając jakichkolwiek możliwości rozwoju czy skalowania biznesu, firmy muszą szukać wsparcia właśnie w tym zakresie. Możliwości są zatem dwie: albo rozwijać komepetencje z tego obszaru w swoim zespole albo zlecać usługi marketingowe na zewnątrz, specjalistycznym agencjom. Ten drugi wariant wymaga dokładnego rozpoznania potencjału potencjalnego partnera, dlatego warto przed podpisaniem umowy zweryfikować kilka podstawowych parametrów.

Marketing jest bardzo rozległą dziedziną wiedzy, rozciągającą się na kilkanaście specjalizacji, pełną rozmaitych narzędzi, teorii, strategii i rodzajów podejścia. Nie ma więc sensu oczekiwanie, że znaleziona przez nas agencja będzie posiadała wysokie kompetencje we wszystkich tych obszarach. Zamiast tego, rozsądnym pomysłem jest ustalenie, jakie kanały komunikacji są najbardziej istotne dla grupy docelowej, jakiego rodzaju wsparcie będzie w tym zakresie potrzebne. Dopiero wiedząc, za jaki obszar agencja miałaby być odpowiedzialna, można ją oceniać.

Po narzędziach ich poznacie

Usługi marketingowe można realizować na dziesiątki różnych sposobów. Zwykle do jednej czynności istnieje szereg różnych programów i aplikacji. Na to nakładają się jeszcze dziesiątki różnych metodyk pracy, co daje tysiące możliwych kombinacji. Zapytanie agencji w jakim standardzie pracuje, jakich programów używa, jak wygląda procedura współpracy z klientem jest kluczowe. Pozwoli to uniknąć ewentualnych późniejszych problemów z innymi wykonawcami, którzy mogą wykorzystywać w pracy inne narzędzia. Da to też pewien obraz tego, czy usługi marketingowe będą świadczone w sposób partnerski i przejrzysty dla zamawiającego, w oparciu o regularny dialog i spotkania, współdzielenie plików i komentarzy, czy raczej w trybie standalone, gdzie raz na jakiś czas agencja będzie po prostu oddawać kolejne prace wraz z fakturą.

Sukcesy miernikiem skuteczności

Jeśli ktoś jest dobrym wykonawcą, jego doświadczenie i kompetencje wnoszą wartość dodaną do firmy zamawiającego. Usługi marketingowe, szczególnie te wykonywane w środowisku cyfrowym (strony internetowe, Social Media, itd.) da się dobrze przeanalizować, patrząc na realne wyniki, jakie przyniosły. Dobrą praktyką jest zatem poprosić nie tylko o portfolio, ale także kluczowe metryki dla kampanii, jakie dana agencja prowadziła. Pozwoli to oszacować osobno potencjalny poziom artystyczny prac, oraz ich potencjalny efekt biznesowy.

Kawałek po kawałku

Niektóre firmy w ramach weryfikacji agencji marketingowych organizują płatny konkurs, zapraszając do udziału kilka z nich, każąc im wykonywać te same usługi marketingowe. Jest to rozwiązanie fatalne. Kwota, rozdysponowana jako honorarium dla kilku agencji, będzie dla firmy zamawiającej wydatkiem niepotrzebnym, a prawdopodobnie dość znaczącym obciążeniem dla budżetu. Agencje marketingowe dostając zaledwie ułamek normalnego wynagrodzenia też raczej nie zaprezentują pełni swoich możliwości, więc idea testu porównawczego nie znajdzie tutaj zastosowania. O wiele lepszym rozwiązaniem wydaje się podzielenie zadań do zrobienia i oddawanie ich jednej agencji stopniowo, zaczynając od najmniejszych. Już na początkowym etapie współpracy będzie jasne, czy wykonuje ona usługi marketingowe rzetelnie, na czas i z właściwym zaangażowaniem. W razie niepowodzenia współpracy, firma zamawiającego może zawsze wycofać się z jej kontynuowania niewielkim kosztem, w zasadzie nic nie tracąc. W przypadku odwrotnym, kiedy jakość prac i komunikacji będzie obiecująca, można stopniowo zwiększać poziom trudności prac oraz autonomię agencji w podejmowaniu decyzji. Daje to obu stronom komfort dopasowywania się do oczekiwań kontrahenta i wypróbowania różnych formuł realizacji projektów.

Wybór właściwego wykonawcy usług marketingowych nigdy nie jest prosty, ponieważ zawsze sporo czynników, mających wpływ na efektywność współpracy, pozostaje niejawnych przed rozpoczęciem. Można jednak efektywnie minimalizować ryzyko złego wyboru, stawiając na transparentną i uczciwą komunikację, opartą głównie o liczby i fakty, a nie deklaracje. Poddając agencję marketingową takim próbom, można mieć pewność, że w przypadku zaliczenia takiego “testu”, będzie ona świadczyć usługi na najwyższym poziomie.

ekonomia

Redakcja ebiznes.org.pl

Redakcja ebiznes.org.pl to grupa specjalistów z biznesu, ecommerce, finansów oraz marketingu i rynku pracy. W naszych artykułach znajdziesz przydatną wiedze z tych dziedzin.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?

akt poświadczenia dziedziczeni