Wady i zalety FBA na Amazonie
Data publikacji 17 marca 2022Amazon jako największa platforma sprzedażowa na świecie umożliwia dotarcie do milionów klientów jednocześnie i to niezależnie od lokalizacji. Ale sprzedaż wysyłkowa do dowolnego kraju na świecie wymaga sprawnego systemu logistycznego, który na Amazon nosi nazwę FBA.
Czym jest Amazon FBA?
Amazon od zawsze dba o maksymalne zadowolenie swoich klientów i dotyczy to wszystkich aspektów związanych ze sprzedażą poprzez ich strony. Także dlatego Amazon wymaga od każdego sprzedaży przestrzegania wygórowanych warunków dotyczących np. czasu realizacji zamówienia. Nie chodzi tutaj tylko o utrudnianie życia przedsiębiorcom, ale głównie o ułatwienie im sprawnej sprzedaży produktów na rynkach zagranicznych.
W modelu FBA wszystkie kwestie związane z dostawą towarów pozostają po stronie Amazon. I mówimy tutaj o dosłownie wszystkim, co jest z tym związane: od przechowywania przedmiotów w magazynach Amazon, przez księgowość, aż po sprawną dostawę zamówienia do klienta. Słowem, w modelu FBA Amazon zajmuje się całą logistyką związaną z zamówieniem (https://taxology.co/pl/czym-jest-model-fba-w-sprzedazy-na-amazon/).
Zalety modelu FBA
Główną korzyścią systemu FBA w Amazon jest z pewnością znaczne ograniczenie kosztów związanych z logistyką wstępną. Przedsiębiorca nie musi inwestować we własne magazyny, nie musi zatrudniać w nich pracowników, i w końcu – nie musi zajmować się samą wysyłką oraz ewentualnymi zwrotami. Amazon FBA to zatem doskonałe rozwiązanie dla sprzedawców chcących wyjść ze swoimi produktami na rynek zagraniczny, ale nie chcą inwestować w duże hale magazynowe i całą infrastrukturę firmy. W modelu FBA po prostu dostarczasz swoje produkty do magazynu Amazon, a to oni zajmują się pozostałymi kwestiami.
Skorzystanie z tego modelu znacznie ułatwia wejście na rynek zagraniczny. Przedsiębiorca korzystający z usługi FBA Amazon staje się bardziej atrakcyjny szczególnie dla rynków Europy Zachodniej. Nie ma konieczności otwierania własnych magazynów w danym kraju czy zatrudniania tam pracowników. Jest to także szansa na dotarcie do klientów premium, a więc tych, którzy wykupili usługę Prime. Szacuje się, że jest to grupa około 60 milionów klientów, którzy korzystają z Amazon często i potrafią zostawić na tej platformie sporą część swoich oszczędności. Także nasze produkty zostają wówczas oznaczone symbolem Prime, co przykuwa uwagę wielu potencjalnych klientów.
Dowiedz się więcej o tym, jak sprzedawać swoje produkty w całej Europie: https://taxology.co/pl/jak-sprzedawac-swoje-produkty-w-calej-europie-na-amazon-czyli-pan-european-fba/
Wady modelu FBA
Samo przystąpienie do systemu dropshippingu nie jest tanie i to z pewnością można uznać za jedną z wad. Prawdopodobnie sumaryczny koszt przystąpienia do Amazon FBA będzie niższy niż stworzenie całej logistyki sprzedaży u siebie, ale są to koszty, które poniesiemy niezależnie od realnej sprzedaży w Amazon. Początkujący sprzedawca musi liczyć się z tym, że dostęp do dużych rynków zagranicznych to także ogromna konkurencja, która nie wybacza błędów.
Model FBA to również kilka obowiązków formalnych. Przede wszystkim musimy pamiętać o tym, że rozliczenia VAT muszą być dokonywane nie tylko w kraju prowadzenia działalności, ale również w miejscu magazynowania naszych produktów. Także sam Amazon uzależnia opłaty w modelu FBA od wielu czynników, dlatego nie zawsze łatwe jest przewidzenie stałych wydatków przedsiębiorstwa. A w Amazon opłaty mogą dotyczyć wszystkiego – przechowywania, pakowania i wysyłki zamówień oraz ich odbioru. To także może być sporym utrudnieniem.
Może Cię również zainteresować: Zasady sprzedaży wysyłkowej do UE (https://manager24.pl/zasady-sprzedazy-wysylkowej-do-ue/)